5 tips om uit je burn-out te komen

5 tips om uit je burn-out te komen

De burn-out is op dit moment een hot topic in Nederland. De Volkskrant berichtte laatst zelfs over een “burn-out-epidemie”. Aangezien zoveel mensen een burn-out hebben, kan het zomaar zijn dat jij nu in een burn-out zit. Wat kun je het beste doen om uit je burn-out te komen? Als ervaringsdeskundige kan ik je hier wel een en ander over vertellen. Daarom deel ik in deze blog 5 tips die je hiermee kunnen helpen.

1. Ontdek waardoor je burn-out is ontstaan

Ik hoor vaak dat wanneer mensen de diagnose ‘burn-out’ krijgen, ze het advies krijgen om zes maanden rust te nemen. Dat is het. Rust nemen is absoluut super belangrijk wanneer je een burn-out hebt, maar het is net zo belangrijk om te ontdekken waardoor je bent opgebrand. Wat heeft dit veroorzaakt? Om echt te kunnen genezen en om te voorkomen dat je weer burnt-out raakt, moet je dit weten.

Ga op zoek naar de onderliggende reden van je burn-out. De meest voor de hand liggende reden kan zijn “Ik werkte te veel” of “Ik had te veel stress”. Maar vaak is dit is een gevolg van iets anders. Niet de oorzaak.

De onderliggende reden voor mijn burn-out was PTSS. Dit had ik opgelopen door trauma’s uit mijn jeugd. Deze trauma’s werden getriggerd op de werkvloer. Ik werkte in een stressvolle en harde wereld. Ik werd constant, op een voor mij onprettige manier, gedwongen om over mijn grenzen te gaan. Dit triggerde trauma’s en leverde veel stress op. Op een gegeven moment werden de druk en de stress mij te veel en viel ik uit.

Ik had zeker stress toen ik uitviel, maar er zat veel meer onder die stress. De kans bestaat dat dit bij jou ook het geval is. Neem dus de tijd om te onderzoeken wat de onderliggende reden van je burn-out is.

2. Mediteer

Mediteren is altijd goed voor je, maar als je een burn-out hebt, dan heb je dit écht nodig. Meditatie zorgt in de eerste plaats voor rust en stilte. In je hoofd en in je lijf. Tijdens een burn-out maakt je hoofd overuren. Om te kunnen herstellen is het van groot belang dat je rust weet te vinden. Mediteren helpt.

Als je nog niet vaak hebt gemediteerd, dan kan het gebeuren dat je geest helemaal niet stil wordt tijdens het mediteren. Weet dat dit normaal is. Blijf mediteren en de stilte zal komen. Mocht dit in je vermogen liggen, dan kun je ook besluiten om naar een yoga- of meditatie les te gaan. Daar kun je onder begeleiding leren mediteren. Ook kun je ervoor kiezen om mijn gratis 4-minuten geleide meditatie te downloaden.

Daarbij zorgt meditatie ervoor dat je weer in contact komt met jezelf en je intuïtie. Goede kans dat jij voor je burn-out vaak over je eigen grenzen bent gegaan en zo het contact met jezelf bent verloren. Meditatie zal ervoor zorgen dat dit contact weer wordt hersteld. Zo kun je beter gaan ontdekken wie je bent en wat je echt nodig hebt.

3. Schrijf

Een andere manier om in contact te komen met je intuïtie, is door te schrijven. Je gedachten en gevoelens opschrijven, zal je helpen om inzicht te krijgen in wat er nu precies met je aan de hand is en wat je nodig hebt om vooruit te komen.

4. Self love

Een burn-out is vaak het gevolg van een lange tijd over je grenzen gaan. Je hebt in die periode minder voor jezelf gezorgd. Daarom is het belangrijk dat jij weer goed voor jezelf gaat zorgen door aan “self love” te doen.

Bij self love zet je jezelf weer op de eerste plaats. Je doet wat goed is voor jou. Als dat betekent dat je vaak “nee” tegen mensen moet zeggen, omdat het gewoon even niet meer gaat, prima! Jij bent nu je prioriteit. Als jij de hele dag alleen maar wilt Netflixen en ijs wilt eten, prima. Jij bepaalt en voelt wat het beste voor je is, dus dat ga jij doen. Jij mag nu even flink voor jezelf zorgen en van jezelf houden! Dit zal ervoor zorgen dat je je snel weer beter gaat voelen. I promise!

5. Ontdek wat voor veranderingen je nodig hebt

Vraag je af welke veranderingen jij nodig hebt om je weer goed te voelen. Misschien moet je daarvoor veranderingen aanbrengen in je privéleven of in je professionele leven.

Weet dat het oké is als je tot de conclusie komt dat je huidige leven niet meer past bij wat je nodig hebt om beter te zijn en te blijven. Mensen veranderen nu eenmaal, situaties veranderen nu eenmaal. Als je veranderingen moet aanbrengen om je beter te voelen, doe het dan! Zelfs als ze drastisch zijn, zoals een carrièreswitch. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn!

Hulp nodig?

Als je hulp nodig hebt om uit te zoeken hoe je leven er na je burn-out uit komt te zien, vraag me dan gerust om hulp. Ik bied een gratis 30 minuten durende Purpose Breakthrough Sessie aan op mijn coachingswebsite HaileyNoa.com.

Tijdens deze sessie gaan wij samen ontdekken:

  1. Waarom je nu niet blij bent in je werk en je nog niet je purpose hebt gevonden.
  2. Wat je nodig hebt om je purpose wel te vinden.
  3. Wat het je zal brengen wanneer je een betekenisvol en gelukkig leven hebt gecreëerd.

Gratis purpose breakthrough sessie-1


Pin voor later

5 tips om uit je burn out te komen - 5 tips om uit je burn-out te komen

Volg:
Share:

2 Reacties

  1. Avatar for Mariëlle 5 maart 2019 / 20:03

    Wat een goede tips, hier heb ik zelf ook veel baat bij gehad!

    • Avatar for Hailey
      Hailey
      Auteur
      5 maart 2019 / 21:34

      Wat goed om te horen, schat! <3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *