5 makkelijke manieren om mindfulness toe te passen in je dagelijks leven

5 makkelijke manieren om mindfulness toe te passen in je dagelijks leven

Goede kans dat je al weleens hebt gehoord van de term mindfulness. Mindfulness wint namelijk al een aantal jaar terrein als een manier om om te gaan met een stress. Zelf ben ik begonnen met het beoefenen van mindfulness toen ik vier jaar geleden in een burn out terecht kwam als gevolg van PTSS-klachten. Mindfulness heeft mij enorm geholpen om uit deze nare periode te komen. Ik ben daarom een groot fan van mindfulness en ik geloof dat iedereen erbij gebaat is om mindfuller in het leven te staan.

Tegelijkertijd kan de beoefening van mindfulness ook aanvoelen als nóg iets dat je zou moeten doen. Helemaal als je een volle agenda hebt, kan mindful leven aanvoelen als een extra verplichting. Het goede nieuws is dat je mindfulness heel makkelijk kunt toepassen in de alledaagse dingen die je sowieso al doet. Zo kun je er makkelijk je voordeel mee doen en kost het je geen extra tijd. Ideaal toch?!

Wat is mindfulness eigenlijk?

Voor dat ik vijf makkelijke manieren met je deel die het mogelijk maken om mindfulness toe te passen in je leven, lijkt het mij goed om eerst even stil te staan bij de vraag “wat is mindfulness nu eigenlijk?” Hier zou ik een boek over vol kunnen schrijven, maar kort gezegd kom het erop neer dat mindfulness een methode is die je leert om met aandacht voor het hier en nu te leven.

In een samenleving die gericht is op presteren, bol staat van knipperende schermen en waarbij agenda’s de norm lijken, liggen ongemakken zoals stress en piekergedrag op de loer. Vaak is onze aandacht hierdoor niet in het hier en nu, maar juist bij onze plannen voor de toekomst of herinneringen uit het verleden. Hierdoor bestaat de kans dat je “in je hoofd gaat zitten” wat kan zorgen voor onrust.

Mindfulness is dat je je niet laat meevoeren door je gedachten maar je bewust bent van wat er in het nu gebeurt. Denk aan de vogels die je hoort fluiten, de wind je langs je huid waait, de kleuren en geuren van de natuur. Mindfulness geeft je de tools om op momenten waarop je gestrest bent en “in je hoofd zit” even op de rem te stappen en terug te komen in het nu. Door mindfulness te beoefenen vergroot je je focus en ontstaat er ruimte, rust en ontspanning.

Mindfulness is mediteren. Toch?

 Een populaire manier om bezig te zijn is mediteren. Tijdens mindfulness meditaties richt je vaak de aandacht op de ademhaling. Dit doen we ook in de gratis geleide meditatie die ik voor je heb gemaakt en die je kunt downloaden door hieronder je emailadres in te vullen.

Ik vind mediteren een ontzettend prettige manier om weer in contact te komen met het nu. Tegelijkertijd kan mediteren soms ook worden gezien als (nog) een verplichting. Helemaal als je net begint met de beoefening van mindfulness kan het zijn dat je hier tegenaan loopt.

Mindfulness momentjes on the go

Gelukkig zijn er naast meditatie nog allerlei andere manieren waarop je in je dagelijks leven mindful kunt zijn. Als je steeds vaker zulke kleine mindfulness momentjes on the go creëert, zal het uiteindelijk ook makkelijker worden om je yogamat of meditatiekussen op te zoeken.

5 makkelijke manieren om in je dagelijks leven mindful te zijn

Heel graag deel ik daarom deze vijf makkelijke manier om in je dagelijks leven mindful te zijn.

Tandenpoetsen

Tanden poetsen is typisch zo’n dagelijkse activiteit die vaak op de automatische piloot wordt gedaan. Tanden poetsen hoort nu eenmaal bij het leven en de gedachten dwalen af naar to do-lijstjes of andere zaken die je uit het nu halen. Dat terwijl je tandenpoetsen een perfect moment is om contact te maken met het nu.

Voel maak de haren van je tandenborstel over je tanden gaan, het schuim van je tandpasta, de smaak van je tandpasta. Poets heel bewust iedere tanden en merk op hoe dit voelt en wat dit met je doet. Geloof me, je gaat dit heel fijn vinden! Zo worden die twee minuten per keer tandenpoetsen binnen no time heilige wonder momenten!

Eten

Net als tandenpoetsen moeten we ook iedere dag eten. In plaats van gedachteloos je boterham naar binnen te werken, kun je ook met aandacht eten. Zo kun je goed de smaken proeven en de textuur van je eten opmerken. Neem ook de tijd om te eten. Met eten zorg je voor jezelf en je lichaam, daar mag je echt wel even een momentje van genieten!

Onder de douche

Onder de douche kun je perfecte mindfulness mometjes creëren. Neem de tijd om je douche beurt te ervaren. Voel het water op je huid, de warmte van het water. Water geef nieuwe energie en was je zowel van binnen als van buiten schoon, dus wees je ervan bewust en geniet ervan! Zo zul je de momenten onder de douche steeds meer gaan waarderen.

Onderweg

Ook onderweg kun je de tijd nemen om met je aandacht in het hier en nu te zijn. Als je loopt kun je heel bewust alle stappen voelen. Voel hoe je een voet voor de andere zet en dit je vooruitbrengt. Op de fiets kun je bewust zijn van je billen die op je zadel rusten, je handen die het stuur vasthouden en je benen die de fiets vooruit trappen. In de auto kun je bewust voelen hoe je de pedalen intrapt, kun je de warmte van de verwarming of de verkoeling van je airco voelen. Neem de tijd voor je reis zodat je niet hoef te haasten en juist de tijd hebt om met aandacht van A naar B te komen.

Muziek luisteren en/of tv-kijken 

De kans dat je gedurende de dag naar muziek luistert of iets bekijkt op een scherm is best groot. Gebruik deze momenten om met je volle aandacht te kijken of te luisteren. Wat merk je op? Misschien hoor je in de ene song wel een mooie tekst die je eerder nog niet is opgevallen of wordt erin dat ene tv-programma iets gezegd waar je wat aan hebt. Probeer jezelf niet op te splitsen door te multitasking, maar ben met heel je aandacht bij dat wat je aan het doen bent. Echt, dat maakt het allemaal zo veel leuker!

Vertel eens, pas jij al mindful momentjes toe in je dagelijks leven? Zo ja, hoe doet je dat? Zo nee, ben je van plan om hiermee te beginnen?

Pin voor later

5 manieren om mindfulness toe te passen in je leven

Volg:
Share:

4 Reacties

  1. Avatar for Jenn 22 november 2018 / 10:56

    Ik probeer het wel, maar zou het vaker mogen doen. Een paar jaar geleden heb ik eens een workshop mindfulness gevolgd, dat was echt heerlijk 🙂

    • Avatar for Hailey
      Hailey
      Auteur
      26 november 2018 / 00:48

      Ja, fijn is dat he! Hopelijk kunnen deze tips je helpen om toch wat vaker minful te zijn :-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *